20 Ekim 2017

Volvo, Renault ve Ford Otosan hisseleri ne durumda...

"Tatil Jimnastiği: 3 Hisse, 1 Ekonomik Kriz, 1 Trump" yazısını okuyanlarınız bu yazının bir devam yazısı olduğunu anlayacaktır; henüz okumamış olanlarınız ise önce linklediğim yazının başlığına tıklayarak yazıyı okumaları tavsiye ederim. Portföy yatırımları küresel ölçekte son sürat gelişen ülkeler ve ABD borsalarına girişi devam ediyor. Bu durum, ekonomik krizle burun buruna olan Türkiye ekonomisi için olumlu ama kalıcılığına dair şüphelerin her zaman taşındığı bir etki yaratıyor.




Volvo

Gelelim bugün itibariyle 43.1 milyar dolar piyasa değerine ulaşan VOLVO'ya (Volvo-b.ST), bugün itibariyle bu yazıyı yazarken VOLVO hisseleri SEK 165,96'dan işlem görüyor.

Tarihsel verileri dolar bazında kıyasladığımızda;

$1 = SEK 6,9169 (2007 Mayıs)
1 lot Volvo = $20,96 (2007 Mayıs)
--
$1 = SEK8,3730 (2009 Ocak)
1 lot Volvo = $4,01 (2009 Ocak)
--
$1 = SEK8,1666 (2017 Ekim)
1 lot Volvo = $20,32 (2017 Ekim)

Volvo hissesi 2008 krizi öncesi dolar bazındaki zirvesini kırmak üzere. Bu kimilerine göre kriz alameti kimilerine göre ise değil.

*

Renault

Sıradaki, Fransa'nın 29.3 milyar dolara ulaşan piyasa değerine sahip RENAULT (RNO.PA); bugün itibariyle €84,40 ile hemen altında seyretmektedir.

$1 = €0,7385 (2007 Haziran)
1 lot Renault = $161,42 (2007 Haziran)
--
$1 = €0,7892 (2009 Şubat)
1 lot Renault = $14,60 (2009 Şubat)
--
$1 = €0,8469 (2017 Ekim)
1 lot Renault = $99,65 (2017 Ekim)

2017-2022 dönemini kapsayan 6 yıllık planını -"Drive the Future"- geçtiğimiz hafta açıklayan Renault için bu seviyelerin hala daha düşük olduğunu düşünüyorum.

Stratejik hedeflerinden bazıları;

  • SUV modellerin üretimine ağırlık vermek.
  • Renault Grup vizyonu: "Bugün ve yarın herkes için sürdürülebilir ulaşım".
  • Büyüyen Çin, Hindistan ve İran pazarlarındaki fırsatları değerlendirmek.
  • AB, Brezilya ve Rusya pazarlarındaki gücü korumak.
  • 18 milyar Euro Ar-Ge yatırımı yapmak.
  • Hafif ticari araçta Dünya lideri olmak.
Ve daha birçok bilgiyi detaylı sunum kitapçığında bulabilirsiniz. Özetle Renault, sunumda da belirttiği gibi 2012 yılında müşterilerin tercih etmesinin birinci nedeninin fiyat ikinci nedeninin tasarım olmasıyken değişen dünyada ilk sırayı tasarım alacağı öngörüsünde bulunup ona göre politikalar geliştirmiş. Hatta elektrikli araç ve SUV merkezli bir büyüme planlıyor diyebiliriz.


*

Ford Otosan

Son olarak, Türkiye'nin 4.7 milyar dolara ulaşan piyasa değerine sahip FORD OTOSAN (FROTO.IS); geçtiğimiz günlerde ₺50,10 ile rekor kıran FROTO'nun şu anki fiyatı ₺49,58 seviyesindedir.

$1 = ₺1,1649 (2007 Ekim)
1 lot Froto = $5,45 (2007 Ekim)
--
$1 = ₺1,7001 (2009 Şubat)
1 lot Froto = $1,33 (2009 Şubat)
--
$1 = ₺3,6608 (2017 Ekim)
1 lot Froto = $13,54 (2017 Ekim)

Dolar kurunun yaklaşık %6 artmasından ve yeni çıkan MTV artışlarından dolar cinsinden fiyatında olumsuz yönde etkilendiğini söyleyebiliriz.

*

Kriz öncesi dolar bazındaki rekor seviyeyi aşabilen yalnızca Ford Otosan olmuştur. Volvo kriz öncesi seviyeleri her an geçebilir, Renault ise yakında geçebilme potansiyeline sahip görünüyor.

Bakalım ilerleyen süreçte nasıl değişimler göreceğiz.