05 Şubat 2020

Başakşehir Belediyesi 2018 Yılı Sayıştay Denetimi

Sayıştay'ın Kasım 2019'da yayınladığı Başakşehir Belediyesi 2018 yılı raporundaki bulguları sizlerle paylaşmak istiyorum. Rapora ulaşmak için tıklayın.



Bulgular böyle, takdir sizin;

  1. İlçede bulunan ruhsatlı işyerlerinin ruhsata uygunluğunun incelenmesi neticesinde 56 adet işyerinin ruhsata aykırı açık veya kapalı alan kullanımlarının olduğu tespit edilmiştir.
  2. Sosyal tesis hizmetlerinden herhangi bir ücret talep edilmemesi ve tesisler için idare bütçesinden harcama yapılması
  3. İdare çalışanları ile aile fertlerinin sosyal tesisten indirimli yararlanmaları
  4. Emlak Vergisine Esas Sokak Rayiç Değerlerinin Geçmiş Yıl Değerlerinin Altında Belirlenmesi’nden ötürü 598.298,15 TL emlak vergisi kaybı oluşması.
  5. Gelir Tahsilât Oranlarının Düşük Düzeyde Bulunması (%56)
  6. Telekomünikasyon Altyapı ve Şebekelerinden Alınması Gereken Geçiş Hakkı Bedellerinin Belirlenmemesi ve Herhangi Bir Tahsilatın Yapılmaması.
  7. İmar Mevzuatı Gereği Alınan Otopark Bedellerinin İlgililerce Doğrudan Büyükşehir Belediyesi Adına Açılan Banka Hesabına Yatırılması: “kamu idaresi adına bir hesabın açılmalı, otopark bedelleri bu hesapta toplanmalı ve kırkbeş gün içinde Büyükşehir Belediyesi hesabına aktarılmalıdır. İdare adına açılan hesabın vadeli hesapta değerlendirilerek idare gelir kaybının önüne geçilmesi gerektiği düşünülmektedir.”
  8. Belediye Sınırları İçindeki Bazı İşletmelerin İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı Olmadan Faaliyette Bulunmaları: “belediye sınırlarında aktif olarak faaliyet gösteren ve işyeri açma ve çalışma ruhsatı almak zorunda olan 9.946 (Organize sanayi bölgelerindeki işyerleri hariç) işyerinin %68’inin ruhsatsız faaliyet gösterdiği; buna bağlı gelir kaybının olduğu değerlendirilmektedir.”
  9. Memur personele yapılacak sosyal yardımlar için toplu sözleşme düzenlendiği ancak sosyal denge tazminat tutarının, kadrosu şef ve üstü olan personel için unvanlar itibarıyla ilgili personellere yapılmakta olan ortalama aylık ödemenin üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
  10. Özel Kalem Müdürlüğü Kadrosu Üzerinden Mühendis Kadrosuna Yapılan Atamanın Mevzuata Aykırı Olması
  11. Spor Kulüplerine Taşınmaz Tahsis Edilmesi: “kamu idaresinin, kendisine ait olan taşınmazları Başakşehir Belediye Meclisi Kararları ile Kayaşehir Spor Kulübüne, Başakşehir Spor Kulübüne ve 5 Mevsim Gençlik ve Spor Kulübü Derneğine ücretsiz olarak tahsis ettiği tespit edilmiştir.”
  12. Kira Süresi Biten Taşınmazların Yeniden İhale Yapılmaksızın Aynı Kişilere Kiraya Verilmesi
  13. Diğer Kuruluşlara Mevzuata Aykırı Olarak Taşıt Tahsis Edilmesi: "yıllık 61 adet taşıt ve 72.000 litre yakıt gideri karşılanmıştır."
  14. Avukatlık Vekâlet Ücreti Dağıtımında Mevzuatta Belirlenen Oranlara Uyulmaması: "İdare tarafından dağıtımı yapılmayan vekâlet ücretinin %5’lik kısmının öncelikle gelir kaydedilmesi gerekmektedir."
  15. İşçilerin Birikmiş Yıllık İzinlerinin Kullandırılmaması: "kullanılmayan izinlerin son ücret üzerinden ödenmesi, birikmiş izin alacaklarının ücrete dönüşmesi halinde, kurum bütçesine mali açıdan bir yük getirdiği açıktır."
  16. Mevzuatta Belirtilen Kadro Sayısından Fazla Başkan Yardımcısı Çalıştırılması: "İdare, Norm Kadro Cetveli’ne göre beş memur başkan yardımcısı çalıştırması gerekirken, altı başkan yardımcısı çalıştırmaktadır."
  17. Özel Kalem Müdürlüğüne Yapılan Atamaların Mevzuatın Düzenleniş Amacına Aykırı Olması
  18. Belediye Başkan Yardımcılarının İhale Komisyonlarında Görevlendirilmesi
  19. Kamu idaresinin doğrudan temin ve pazarlık yöntemi ile yapılan mal alımları toplamında, %10’luk sınırın (6.765.000,00 TL) Kamu İhale Kurumunun uygun görüşü olmadan aşıldığı ve toplam mal alım tutarının 11.246.598,78 TL olduğu görülmüştür.
  20. Süreklilik Arz Eden Mal Alımlarının İhale Yerine Doğrudan Temin Usulü İle Yapılması
  21. Bütçe Emanetleri Hesabında Kayıtlı Tutarların Muhasebe Kayıtlarına Alındığı Sıraya Göre Ödenmemesi
  22. Sayıştay İlamlarının Gereğinin Yapılmaması
  23. İmar Planında Kamu Ortak Kullanımı İçin Ayrılmış Olan Alanların Özel Konutlar Tarafından İşgal Edilerek Kullanılmasına Rağmen İdarece Ecrimisil Alınmaması ve Tahliye İşlemi Başlatılmaması
  24. Nikâh Hizmetinden Yararlanan Belediye Personelinden Nikâh Akdi Ücreti Alınmaması
  25. Vergi ve Primler ile Kamu İdarelerine Ait Payların Mevzuatta Öngörülen Sürelerde Ödenmemesi Nedeniyle Bütçeye Ek Faiz Yükü Getirilmesi: "toplam 63.852.620,02 TL vergi, prim ve kamu payı borcu yapılandırması kapsamında İdareye toplam 47.455.743,71 TL ek faiz yükü getirmiştir."
  26. Mevduat Faiz Gelirlerinin Net Tutar Üzerinden Muhasebeleştirilmesi: "hatalı muhasebeleştirme sonucunda mevduat faiz gelirlerinin izlendiği 600-Gelirler Hesabı ile vergi ödemeleri ve benzeri giderlerinin izlendiği 630- Giderler Hesabı 528.315,00 TL tutarında eksik görünmektedir."